Projekter til indskolingen

På jagt i Det Nye Testamente

Lad eleverne gå på jagt efter fortællinger fra Det Nye Testamente 

Med udgangspunkt i en sjov og hyggelig myldreplakat, som er malet til projektet, samt Ida Jessens bog Bibelhistorier, skal eleverne opleve og arbejde med Det Nye Testamente gennem 12 fortællinger. 

De udvalgte fortællinger er: 

Guds søn bliver født, Den kloge dreng, Jesus bliver fristet, Disciplene, Til fest, Den barmhjertige samaritaner, Da Jesus gik på vandet, Den fortabte søn, Den første sten, Jerusalem, Døden og En ny tid.

Undervisningsoplægget tager afsæt i oplevelsen af  ”den gode fortælling” og er udarbejdet i to versioner, så der er et forløb til 1.-2. klasse og et andet forslag til 3.-4. klasse.

Fag: Kristendomskundskab.

Klassetrin: 1.-2 + 3.-4. klasse.

Projektperiode: September-oktober.

Antal lektioner: 12 lektioner.

Tilmeldte lærere modtager:

  • Undervisningsoplæg med lærervejledning, baggrundsmateriale og konkrete undervisningsforslag.
  • Projektplakat.
  • Ida Jessens Bibelhistorier til højtlæsningen i klassen.
  • Klassesæt af A3 plancher (plakaten) til eleverne.

NB: ØNSKER I BOGEN?
Angiv ved tilmeldingen om I allerede har Ida Jessens Bibelhistorier. Tilføj ”Ja” efter projektets navn, hvis I ønsker bogen. Tilføj ”nej”, hvis I allerede har bogen - fx fra projektet På jagt i Det Gamle Testamente fra 2020.

Julekalender med julebreve fra hele verden

Nikolaj holder jul den 6. januar! Kabo spiser pandekager juleaften! Nuka klæder sig uhyggeligt ud til Helligtrekonger! 

Hver skoledag i december får klassen julebreve fra børn i hele verden.

Kristne over hele verden holder jul, hvor fejringen af Jesus’ fødsel er i fokus. Det er den samme bibelske fortælling, som er udgangspunkt for fejringen, men der er store forskelle på, hvordan man fx fejrer jul i Danmark, Rusland, Australien og Japan. I Danmark er den 24. december højdepunktet for fej- ringen, i Australien fejrer man det først den 25. december, mens kristne i Rusland først fejrer jul den 6. januar. I Japan er der næsten ingen kristne, men alligevel har japanerne taget fejringen til sig som en kærlighedsfest.

Gennem projektet vil eleverne stifte bekendtskab med forskellige traditioner fra hele verden, og de vil samtidig arbejde lidt med de enkelte lande og et dyr herfra.

Klassen vil hver dag få et julebrev fra et fiktivt barn, som fortæller, 

hvordan julen bliver fejret i hans eller hendes land. Derudover vil der hver dag være forslag til to aktiviteter, én som handler om jul, og én som handler om landet og et dyr, som lever der.

Fag: Kristendomskundskab, dansk og Natur-teknik.

Klassetrin: 1.-3. klasse.

Projektperiode: December.

Antal lektioner: 10 minutter eller én lektion til hver skoledag i december.

Tilmeldte lærere modtager:

  • Undervisningsoplæg med lærervejledning, baggrundsmateriale og konkrete undervisningsforslag.
  • Julebreve fra hele verden til hver skoledag i december måned.
  • En plakat med et finurligft verdenskort.
  • Adgang til projektets hjemmeside.
     

Monstre på spil

Monstre på spil - i kristendom, myter og folketro 

Drabelige drager, modbydelige marer og tumpede trolde. Folketroen og religionerne er fulde af monstre. Men hvorfor er det egentlig sådan? Hvad kendetegner et monster? Og kan monstrene overhovedet overvindes?

Eleverne skal i dette projekt stifte bekendtskab med monstre fra Bibelen, den nordiske mytologi og fra den danske folketro, ligesom de også skal få indblik i, at mennesker på tværs af religion og kultur altid har skabt fortællinger om monstre for at kunne forstå den verden, som de selv er en del af. 

Til projektet har forfatter Morten Dürr sammen med illustrator Julie Østergaard lavet en fortælling om monstre og mennesker og om frygt og mod. Fortællingen ledsages af et lydspor, komponeret af Mathias Madsen Munch. Lydsporet er en musikfortælling til bogen og er indspillet af et klassisk symfoniorkester. 

Gennem den æstetiske treklang: fortælling, illustration og musik møder eleverne sammen med de to børn Felix og Anna forskellige monstre, som de efterfølgende skal arbejde videre med. Monstrene skal undersøges gennem lege og bevægelser, men også gennem de medfølgende faktakort som i punktform kategoriserer monstrene. Samtidig med at der arbejdes danskfagligt og kristendomsfagligt med de forskellige monstre i historien, får eleverne også mulighed for selv at komme med deres bud på, hvad de selv er bange for, altså hvordan deres eget monster ser ud, og hvordan man kan overvinde det. 

Fag: Kristendomskundskab, historie og dansk.

Klassetrin: 1.-3. klasse.

Projektperiode: Oktober - november.

Antal lektioner: 12.

Tilmeldte lærere modtager:

  • Undervisningsoplæg med lærervejledning, baggrundsmateriale og konkrete undervisningsforslag.
  • Den kæmpestore oplæsningsbog Felix og Monstrene af Morten Dürr.
  • Hjemmeside med lydspor til fortællingen.
  • Faktakort til eleverne.
  • Tilbud om kirkebesøg hvor eleverne vil høre nærmere om kirken og kristendommens monstre. Hvem er de, og tror man på dem i dag? 

Jul i hele verden

Julekalender med julebreve fra hele verden

Nikolaj holder jul den 6. januar! Kabo spiser pandekager juleaften! Nuka klæder sig uhyggeligt ud til Helligtrekonger!

Hver skoledag i december får klassen julebreve fra børn i hele verden. Kristne over hele verden holder jul, hvor fejringen af Jesus’ fødsel er i fokus. Det er den samme bibelske fortælling, som er udgangspunkt for fejringen, men der er store forskelle på, hvordan man fx fejrer jul i Danmark, Rusland, Australien og Japan. I Danmark er den 24. december højdepunktet for fejringen, i Australien fejrer man det først den 25. december, mens kristne i Rusland først fejrer jul den 6. januar. I Japan er der næsten ingen kristne, men alligevel har japanerne taget fejringen til sig som en kærlighedsfest.

Gennem projektet vil eleverne stifte bekendtskab med forskellige traditioner fra hele verden, og de vil samtidig arbejde lidt med de enkelte lande og et dyr herfra. Klassen vil hver dag få et julebrev fra et fiktivt barn, som fortæller, hvordan julen bliver fejret i hans eller hendes land. Derudover vil der hver dag være

forslag til to aktiviteter, én som handler om jul, og én som handler om landet og et dyr, som lever der.

Fag: Kristendomskundskab, dansk og natur/teknik.

Klassetrin: 1.-3. klasse.

Projektperiode: December.

Antal lektioner: 10 minutter eller én lektion til hver skoledag i december.

Tilmeldte lærere modtager:

  • Undervisningsoplæg med lærervejledning, baggrundsmateriale og konkrete undervisningsforslag.
  • Julebreve fra hele verden til hver skoledag i december måned.
  • En plakat med et finurligt verdenskort.
  • Adgang til projektets hjemmeside.

Den sidste have

På opdagelse i kirkegårdens symboler

Hvorfor og hvordan er kirkegården et særligt sted? Hvordan lyder begravelsesritualet i kirken? Hvad skriver vi på vores gravsten - og hvorfor?

I dette projekt skal eleverne arbejde med begravelsesritualer og traditioner, ligesom de skal på jagt efter symboler på kirkegården. Projektet indledes med, at klassen sammen læser den illustrede fortælling Da farfar døde, og det lægger helt naturligt op til et besøg på den lokale kirkegård. Her viser præsten eleverne rundt og fortæller, hvad der egentlig foregår til begravelser og bisættelser.

Eleverne vil også opleve, at kirkegården både fungerer som et sted man begraver de døde og som et mindested. På den måde giver projektet afsæt for samtale og læring om væsentlige kristendomsfaglige temaer som fx at mindes, liv/død, håb og evigt liv.

Materialet er tilrettelagt således, at der er udviklet én udgave til 1.-2. klasse og én til 3.-4. klasse. Læreren er naturligvis også velkommen til at kombinere de to.


Fag: Kristendomskundskab, dansk og billedkunst.

Klassetrin: 1.-4. klasse.

Projektperiode: Maj-juni.

Antal lektioner: 8-12 lektioner.

Tilmeldte lærere modtager:

  • Undervisningsoplæg med lærervejledning, baggrundsmateriale og konkrete undervisningsforslag.
  • Klassesæt af opgavehæfte til eleverne.
  • Tilbud om besøg på den lokale kirkegård, hvor præsten viser rundt og fortæller, og eleverne også selv skal på opdagelse.
  • Ideer til kreativt produkt.


NB. Ved tilmelding er det vigtigt at angive, om I ønsker besøg på kirkegården. Klasserne besøger kirkegården enkeltvis.