Projekter til indskolingen

Et æble om dagen

- om æbler og fortællinger

Hvad sker der med de nordiske guder, hvis de ikke får deres æbler? Kan et æble virkelig starte en krig? Og hvad har æbler egentlig at gøre med viden?

Et æble om dagen arbejder dels med centrale æblefortællinger fra både nordisk, græsk og kristen mytologi og dels med æblet som naturfagligt emne.

Forløbet sætter flere sanser i spil, når eleverne smager på æbler, lytter til fortællinger, laver dramaøvelser og kreative udtryk. I natur/teknologi undersøges æblet som naturfagligt fænomen, i dansk arbejdes med kronologi og handlingsbro, mens der i kristendom sættes fokus på æblets betydning i de udvalgte fortællinger.

Læreren har mulighed for at tilvælge ekstra lektioner i både billedkunst og natur/teknologi, hvor eleverne kan lave mad af æbler og fremstille kunstværker med inspiration fra den belgiske kunstner René Magritte samt arbejde med æbletryk.

Fag: Dansk, natur/teknologi og kristendomskundskab

Klassetrin: 1.- 2. klasse.

Projektperiode: September - oktober.

Antal lektioner: 8-18 lektioner.

 

Tilmeldte lærere modtager:

  • Lærervejledning med baggrundsmateriale og konkrete undervisningsforslag.
  • Elevhæfter.
  • Adgang til projektets hjemmeside
       

Den store tidsrejse

- en visuel rejse gennem kirkens historie

Der sker vilde ting, når lynet slår ned, og klassen tager med børnene Ida og Alfred på tidsrejse. Gennem en flot tegneserie oplever eleverne en dramatisk fortælling om kirkens historie og kristendommens udvikling i Danmark gennem 1000 år.

Eleverne får indblik i sammenhængen mellem kirkebygningens udseende og kristendommens udvikling. De møder vikingetidens trækirker, middelalderens først romanske og siden gotiske landsbykirker, reformationstidens nye kirkeinventar, barokkens finurlige figurer og den helt moderne og eksperimenterende kirkebygning.

I forbindelse med projektet tilbydes eleverne et besøg i den lokale kirke, hvor de skal på skattejagt efter spor fra kristendommens historie.

Projektet afrundes med et kreativt forløb, hvor eleverne bygger modeller af fremtidens kirker.

Fag: Dansk og kristendomskundskab.

Klassetrin: 3.- 4. klasse.

Projektperiode: September - oktober.

Antal lektioner: 8-10 lektioner.

 

Tilmeldte lærere modtager:

  • Lærervejledning med baggrundsmateriale og konkrete undervisningsforslag.
  • Klassesæt af tegneserien Den store tidsrejse.
  • Adgang til projektets hjemmeside.
  • Tilbud om besøg i den lokale kirke.
  • Materialekit til kirkemodeller.

 

Maria i kunst og salmer

- et møde med den danske salme 2025

Årets salmesangsprojekt sætter fokus på Jomfru Maria, og på hvordan hun optræder i både kunst og salmer. Eleverne skal lytte til, synge og arbejde med fem salmer om Maria og et matchende kunstværk. Følgende salmer indgår:

  • Nu kom der bud fra englekor
  • Et barn er født i Betlehem
  • En rose så jeg skyde
  • Lille Messias
  • Maria gennem torne går

Salmerne er tilgængelige fra projektets hjemmeside – både i indsungede og instrumentale udgaver. Herfra kan eleverne også blive præsenteret for orgelmusik, som er komponeret til ære for Jomfru Maria.

I løbet af januar kan klassen besøge den lokale kirke, tale med præsten om Jomfru Maris, synge salmerne med orgelledsagelse og få en præsentation af orglet som instrument.

I samarbejde med Galleri Emmaus i Haslev tilbydes tilmeldte klasser en indledende workshop til projektet en dag i uge 46 eller 47.

Tilmeldte lærere tilbydes et kursus om Maria i kunst og salmer på Galleri Emmaus tirsdag den 22. oktober 2024 Kl. 14-16.

Fag: Kristendomskundskab og musik

Klassetrin: 3.- 5. klasse.

Projektperiode: November 2024 - januar 2025.

Antal lektioner: 6-10 lektioner.

 

Tilmeldte lærere modtager:

  • Lærervejledning med baggrundsmateriale og konkrete undervisningsforslag samt tekster og noder.
  • Hjemmeside med indspilninger af projektets salmer og orgelmusik.
  • Årets salmeplakat.
  • Tilbud om lokalt kirkebesøg.
  • Tilbud om elevworkshop.
  • Tilbud om lærerkursus.

 

Julemysteriet

- om lokalhistorie og fine juletraditioner

Årets juleprojekt til indskolingen bliver et rigtigt julemysterium – julehygge krydret med lokalhistorie, kristendomsfaglige pointer og danskfaglige opgaver.

De to søskende Asta og Lukas skal rundt i Faxe, Stevns og Køge kommuner for at finde tegn, der kan bringe dem tættere på at løse familiens julemysterium. Heldigvis får de hjælp af deres onkel, Finn Nissen og indholdet i en lille mystisk kiste.

Projektforløbet er delt op, så læreren læser en lille fortælling på ca.5-10 minutter hver dag. Derefter er der opgaver og aktiviteter, hvor eleverne på forskellig vis kan være med til at løse gåden. Det vil dermed være muligt hver skoledag i december måned at bruge en lektion på forløbet.

Man kan selvfølgelig også vælge kun at læse julefortællingen, hvis der ikke er tid til aktiviteten, eller man kan veksle herimellem.


Fag: Kristendomskundskab og dansk.

Klassetrin: 1.- 3. klasse.

Projektperiode: December.

Antal lektioner: 15-45 minutter hver skoledag i december.

 

Tilmeldte lærere modtager:

  • Lærervejledning med baggrundsmateriale og konkrete undervisningsforslag.
  • Den lokale fortælling Julemysteriet.
  • Projektplakat af tegneren af Niels Roland.
  • Elevkort hvorpå eleverne følger Asta og Lukas rundt i lokalområdet for at løse julemysteriet.
      

Sallys far bander

- et projekt om hvordan vi taler til hinanden

Hvorfor er bandeord på én gang forbudte og fascinerende? Hvorfor er de overhovedet opfundet, når nu man aldrig må bruge dem? – Og må man egentlig ikke det?

Projektet ønsker ikke at løfte moralske pegefingre, men derimod at indgå i en dialog med eleverne om sprogets magt, og om hvad hårde ord kan betyde for trivsel og konfliktniveau i klassen.

Projektet indledes med oplæsning af den kendte børnebog Sallys far bander (… ad helvede til), skrevet af Thomas Brunstrøm og illustreret af Thorbjørn Christoffersen. Derefter skal eleverne arbejde med, hvad bandeord egentlig er, hvad de betyder, og hvad forskellen er på bandeord og skældsord.

Kristendomsfagligt går eleverne på opdagelse i fortællingen om Josef og hans brødre og i etikken i Den gyldne regel.

Fag: Kristendomskundskab og dansk.

Klassetrin: 1.- 3. klasse.

Projektperiode: Marts-april.

Antal lektioner: 6 lektioner.

 

Tilmeldte lærere modtager:

  • Undervisningsoplæg med faglig baggrund og konkrete undervisningsforslag.
  • Et eksemplar af bogen Sallys far bander til højtlæsning i klassen.
  • Klassesæt af samtalebilleder til eleverne.