Projekter til indskolingen
På jagt i Det Gamle Testamente
Gå på jagt efter fortællinger fra Det Gamle Testamente
Det Gamle Testamente indeholder en række gode fortællinger, som børn gennem generationer har hørt bl.a. i skolen. Hovedpersonerne er Gud og menneskene, og fortællingerne handler om forholdet imellem dem. Desuden bringer fortællingerne nogle alment menneskelige temaer på banen, som mennesker til hver en tid har tumlet med. Det er fx fristelser, jalousi, vrede og tilgivelse.
Med udgangspunkt i en plakat, som er udviklet til projektet samt Ida Jessens bog Bibelhistorier, skal eleverne arbejde med 12 fortællinger fra Det Gamle Testamente.
De udvalgte fortællinger er: Skabelsen, Syndefaldet, Kain og Abel, Noas ark, Babelstårnet, Abraham og Isak, Jacob og Esau, Josef og hans brødre, udfrielsen fra Egypten, Moses, David og Goliath og Jonas og havdyret.
Undervisningsoplægget fokuserer på ”den gode fortælling” og er udarbejdet i to versioner, så der er et forløb til 1.-2. klasse og et andet forslag til 3.-4. klasse.
Fag:
Kristendomskundskab.
Klassetrin:
1.-2. + 3.-4. klasse.
Projektperiode:
September-oktober 2025.
Antal lektioner:
12 lektioner (én per fortælling).
Tilmeldte lærere modtager:
- Lærervejledning med baggrundsmateriale og konkrete undervisningsforslag.
- Projektplakat.
- Ida Jessens Bibelhistorier til højtlæsningen i klassen.
- Klassesæt af A3 plakater til eleverne.

Jul i hele verden
Julekalender med julebreve fra hele verden
Sebastians jul begynder den 8. december! Kabo spiser pandekager juleaften! Nuka klæder sig uhyggeligt ud til Helligtrekonger! Og for Cho er julen en kærlighedsfest!
Julen er en højtid, der fejres over hele verden. Udgangspunktet er fortællingen om Jesus’ fødsel, men der er store forskelle på, hvordan julen fejres, og hvor meget kristendommen fylder.
Hver skoledag i december får klassen et fiktivt julebrev fra børn i hele verden: Danmark, Italien, Grækenland, Etiopien, Holland, Argentina, Grønland, England, Indien, Sverige, Mexico, Japan, Australien og Canada.
Herigennem vil eleverne møde juletraditioner fra hele verden. De vil samtidig finde ud af, hvor landene ligger, og de vil lære lidt om et dyr, som bor i landet. Klassen vil også kort blive præsenteret for forskellige retninger af kristendom.
Fag:
Kristendomskundskab, dansk og natur/teknologi.
Klassetrin:
1.-3. klasse.
Projektperiode:
December 2025.
Antal lektioner:
10 minutter eller én lektion til hver skoledag i december.
Tilmeldte lærere modtager:
- Lærervejledning med baggrundsmateriale og konkreteundervisningsforslag.
- Julebreve fra hele verden til hver skoledag i december måned.
- Elevhæfter.
- Projektplakaten Jul i hele verden.
- Adgang til projektets hjemmeside.

Trylleblik
Om familier på flugt
Trylleblik er en billedbog om en pige på flugt med sin familie. Familiens flugt er fuld af farer, men pigens bedstemor har lært hende at bruge et trylleblik, som hjælper pigen til at bruge sin fantasi i vanskelige situationer.
I arbejdet med bogen skal eleverne eksempelvis ændre bogens handling gennem den danskfaglige øvelse Flip-Flap. Hermed får eleverne mulighed for at digte med og skabe ændringer, hvor de har nogle nedslag, som de undrer sig over.
Gennem to bibelske fortællinger om flugt, får elever indsigt i, at flugt er og har været et vilkår for mennesker.
De bibelske fortællinger, som eleverne skal arbejde med, er israelitternes flugt fra Egypten i Det Gamle Testamente og Josef og Marias flugt med Jesusbarnet til Egypten i Det Nye Testamente.
Projektet afsluttes med et kreativt produkt, hvor eleverne skal skabe et hjem til familierne fra fortællingerne, som de har arbejdet med.
Fag: Kristendomskundskab og dansk.
Klassetrin:
1.-3. klasse.
Projektperiode:
Februar-marts 2026.
Antal lektioner:
8-9 lektioner.
Tilmeldte lærere modtager:
- Lærervejledning med baggrundsmateriale og konkrete undervisningsforslag.
- Bogen Trylleblik.

Det hele går i fisk
Hvorfor er fisken blevet et symbol i kristendommen, og hvor møder vi fisk i Bibelen?
I forløbet Det hele går i fisk sætter vi flere sanser i spil, når der skal laves kreative produkter, lyttes til historier og undersøges, hvordan fisken ser ud indeni. Fokus i projektet er både fisken som symbol i kristendommen, og fisken som naturfagligt fænomen.
Gennem forløbet vil eleverne høre fortællingerne om Jonas og hvalfisken, Peters fiskefangst samt 5000 mennesker som bliver mætte af 2 fisk og 5 brød. Derudover skal de arbejde med fisken som hvirveldyr og lære om fiskens anatomi. Som afslutning på projektet kan eleverne udarbejde forskellige former for fisketryk og en sjov model af Jonas og hvalfisken.
Kirkebesøg
Klassen inviteres til et besøg i den lokale kirke, hvor fortællingen om Peters fiskefangst sættes i spil på forskelligvis med fagter, mimik og bevægelser.
Endelig kan tilmeldte klasser vinde et besøg på Den Blå Planet.
Fag:
Kristendomskundskab, natur/teknologi, dansk og billedkunst.
Klassetrin:
1.-3. klasse.
Projektperiode:
Maj-juni 2026.
Antal lektioner:
8-10 lektioner.
Tilmeldte lærere modtager:
- Lærervejledning med baggrundsmateriale og konkrete undervisningsforslag.
- Klassesæt af elevfoldere.
- Tilbud om kirkebesøg.
- Tilbud om at deltage i en konkurrence og vinde et forløb på Den Blå Planet.

Konkurence: Vind besøg på Den Blå Planet
Heldige klasser der deltager i projektet Det hele går i fisk, kan vinde en tur ind til Den Blå Planet i København, se de mange sjove og flotte fisk på nært hold og opleve forløbet Habitater i vand.
Det hele går i fisk afrundes med, at eleverne fremstiller kreative fiskeprodukter, og hvis klassen sender billeder af elevernes værker til skoletjenesten på mail@fsfisk.dk senest den 15. maj 2026 deltager klassen fælles i konkurrencen om besøg til Den Blå Planet.
