Projekter til udskolingen

Stille råb og knyttede næver

Op på barrikaderne, grib megafonen og skub de gamle systemer og magthavere ud over kanten, så der kan blive plads til noget nyt!
Sådan vil mange måske tænke, når de hører ordet oprør. At det kræver massemobilisering og larm i gaden. Men oprør kan se ud på mange forskellige måder. De kan være lokale, som når skoleklasser strejker for klimaet, det kan være online, som når folk samles om et hashtag eller de kan være helt stille, som når et enkelt menneske siger fra og vælger en anden vej.

Fælles for alle oprør, uanset om de larmer eller er stille, er, at de deler ønsket om at ændre noget. Målet er ikke nødvendigvis at omstyrte det eksisterende, det kan også være at starte en samtale om noget, som man synes er vigtigt, forkert, eller noget helt tredje. Og er der plads til etik i oprøret?

Projektet
I dette projekt skal eleverne arbejde med oprøret som begreb, Jesus som oprører, Luther som oprører og oprør i kristendommen i dag. 

Gennem fire explainerfilm præsenteret af skuespiller Albert Rudbeck Lindhardt stifter eleverne bekendtskab med de forskellige facetter af oprør. Efterfølgende skal eleverne arbejde med forskellige kilder i et online oprørsbibliotek, der bl.a. kommer omkring historie, bibeltekster, andre religioner, musik og kunst. Afslutningsvis skal eleverne samle deres viden på en protestplakat, der også kan anvendes som produkt til afgangsprøven.

Fag: 
Kristendomskundskab.

Klassetrin: 
7.-9. klasse.

Projektperiode: 
September-oktober 2025.

Antal lektioner: 
6-7 lektioner.

Tilmeldte lærere modtager: 

  • Lærervejledning med baggrundsmateriale og konkreteundervisningsforslag.
  • Klassesæt af elevhæfter.
  • Adgang til projektets hjemmeside med explainerfilm og oprørsbibliotek.

Lyslevende

Om lysets betydning og symbolik

Lys er et grundsymbol, som findes overalt: i religion og andre livsanskuelser, i sangtekster, i fortællinger og i utallige talemåder. Lysets symbolbetydning er temaet i dette korte og fokuserede kristendomsfaglige forløb.

Eleverne skal indledningsvist på kirkebesøg, hvor de skal undersøge lyset som både fysisk og symbolsk/religiøst fænomen. Tilgangen ved kirkebesøget er legende og eksperimenterende.

Hjemme i klassen skal eleverne gå på opdagelse i et udvalg af korte og velvalgte kilder om lys – dvs. tekster, fotos, kunstbilleder og ritualer – fra forskellige religioner og kulturer. Alle lyskilderne er samlet på store arbejdsark i plakatstørrelse.

Herefter arbejder eleverne med ritualers opbygning og iscenesætter et fiktivt lystændingsritual.

Forløbet kan afrundes i den sidste lektion med enten collagearbejde, dramaøvelser eller beskrivelse af et nyt lys-event.

Forløbet er flerfagligt med mulighed for at inddrage fagene biologi og fysik:

Biologi: Lyset betydning for livet på jorden (2 lektioner).

Fysik: Lysets betydning for udforskningen af rummet (2 lektioner).

Fag:
Kristendomskundskab samt evt. fysik og biologi.

Klassetrin: 
7.-9. klasse.

Projektperiode: 
November 2025.

Antal lektioner: 
7-11 lektioner.

Tilmeldte lærere modtager:

  • Lærervejledning med baggrundsmateriale og konkrete undervisningsforslag.
  • Arbejdsark i plakatstørrelse til kildearbejde i grupper.
  • Tilbud om kirkebesøg.
  • Adgang til hjemmeside med digitale ressourcer til undervisningen.
  • Tekst- og billedkilder til download og print.
  • Inspiration til afgangsprøve.

House of One

House of One. Tre religioner. Én bygning

I hjertet af Berlin er House of One ved at blive opført. Ideen er en storslået bygning med en synagoge, en kirke og en moske under samme tag, og samtidig et hus der fremmer fredelig sameksistens blandt jøder, kristne og muslimer.

Med afsæt i House of One og scenariedidaktiske greb skal eleverne arbejde med religiøse bygninger og til sidst selv skitsere en bygning, som rummer en synagoge, en kirke og en moske.

Projektet er inspireret af begrebet religious literacy. Begrebet kan oversættes til religiøs læsefærdighed, hvor læsefærdighed kan forstås således, at eleverne i kristendomskundskab får evnen til forstå, aflæse og forholde sig til religion. Projektet har derfor til sigte at understøtte elevernes forståelse af forskellige religioner, hvor læringsaktiviteterne lægger op til en komparativ analyse i at finde ligheder og forskelle mellem jødedom, kristendom og islam.

Målet er, at eleverne opnår indsigt i andre religioner og den religiøse dimensions rolle for både individ og samfund, samt at de kan deltage i en konstruktiv og meningsfuld dialog om forskellige traditioner og kulturer.

Der udarbejdes inspiration til prøven i kristendomskundskab.

Fag: 
Kristendomskundskab.

Klassetrin: 
7.-9. klasse.

Projektperiode: 
Januar-februar 2026.

Antal lektioner: 
8-9 lektioner.

Tilmeldte lærere modtager:

  • Lærervejledning med baggrundsmateriale og konkrete undervisningsforslag.
  • Klassesæt af elevhæfter.
  • Materialekit til elevprodukt.
  • Adgang til projekt hjemmeside.