Projekter til udskolingen

Med Kierkegaard på SoMe

- Et etikforløb om Kierkegaard & digital dannelse

Med Kierkegaard på SoMe er et kristendomsfagligt projekt, hvor Søren Kierkegaard (1843-1855) holder et spejl op foran de unge og derved kan være en etisk guideline for deres dannelse og færden på de sociale medier.

Projektet sætter fokus på etik, moral, ansvarlighed og almen dannelse. Kierkegaard er derfor aktuel, fordi han bidrager med noget helt unikt til vores kulturelle dannelse, og hans filosofi er grundstenen i eksistentialismen.

Med afsæt i Kierkegaards eksistensfilosofi bliver eleverne opmærksomme på, at de har pligt til at tage ansvar for det, de siger og gør - ikke mindst for det de sender ud på de sociale medier, hvor det, de skriver, kan få uoverskuelige konsekvenser for både dem selv og andre.

I PROJEKTET ARBEJDER ELEVERNE MED:

  • Søren Kierkegaards liv og eksistentialismens grundprincipper.
  • Tegneserien På kant med Kierkegaard.
  • SMS-noveller.
  • Skabelsen af identitet.
  • Den frihed og det ansvar, der ligger i det frie valg.
  • Ansvar for egne valg og handlinger.
  • Angsten, der følger med, når man har ansvaret for sit eget liv og skal tage ansvaret for konsekvenserne af ens valg også på de sociale medier.

 

Fag: Kristendomskundskab.

Klassetrin: 7.- 9. klasse.

Projektperiode: September - oktober.

Antal lektioner: 6 lektioner.

 

Tilmeldte lærere modtager:

  • Undervisningsoplæg med lærervejledning, baggrundsmateriale og konkrete undervisningsforslag.
  • Klassesæt af tegneserien På kant med Kierkegaard.

De andres liv – filmprojekt

- om tillid og mistillid

Filmen De andres liv foregår i Østberlin i 1980’erne og starten af 90’erne. Regeringen holder befolkningen i et fast magtgreb med kontrol og overvågning. Det frygtede STASI-politi skaber angst og mistillid, og der findes stikkere overalt. Ingen kan vide sig sikker – der er mikrofoner, øjne og ører overalt, som holder øje med, om du er tro mod det politiske system.

Den parti-loyale STASI-kaptajn Gerd Wiesler håber på at kunne fremme sin karriere, da han får til opgave at overvåge den intellektuelle og måske statsfjendtlige forfatter Dreyman og hans kæreste. I forfatterens lejlighed bliver der derfor sat mikrofoner op overalt. Overvågningen af ’de andres liv’ kan begynde, men samtidig begynder der utilsigtet en forandring af Gerd Wieslers liv.

Projektet vil med udgangspunkt i filmen arbejde med begreberne Tillid og mistillid. Bl.a.

  • Hvad gør overdreven mistillid - et samfund med overvågning og kontrol - ved mennesker? Og kan et samfund med 100% tillid og helt uden kontrol fungere?
  • Hvad er forskellen på at overvåge og våge over sin næste? Er begge dele udtryk for mistillid?
  • Historie: Samfundsforholdene i Østtyskland inden murens fald i 1989.

 

Fag: Kristendomskundskab og historie (se evt. filmen i tysk).

Klassetrin: 7.- 9. klasse.

Projektperiode: November.

Antal lektioner: 4-6 lektioner. Hertil 2 lektioner til at se filmen.

 

Tilmeldte lærere modtager:

  • Undervisningsoplæg med lærervejledning, baggrundsmateriale og konkrete undervisningsforslag.
  • Filmen kan ses på Filmstriben. Kontakt FiSK hvis I ikke har adgang.

Ham der Jesus

#mandenmeddemangeansigter

Jesus er måske verdenshistoriens største brand. Alle kender navnet, alle ved noget om Jesus, men Jesus er også genstand for utallige fortolkninger, og der findes ikke bare ét men mange Jesus-billeder.

De mange Jesus-billeder er omdrejningspunktet for projektet, hvor eleverne skal beskæftige sig med vendinger, han efter sigende har brugt, og som er gledet ind i vores dagligsprog. Man skal for eksempel ikke ‘kaste perler for svin’ eller ‘sætte sit lys under en skæppe’.

Gennem bl.a. podwalk skal eleverne blive klogere på kristendommens Jesus, som han fremstilles i evangelierne i Det Nye Testamente. Den historiske Jesus undersøges gennem kildearbejde, og eleverne skal også se nærmere på Jesus i fire andre religioner; jødedom, islam, hinduisme og buddhisme. Endelig skal eleverne arbejde med et udvalg af fortolkede Jesus-billeder, som har resulteret i, at han er blevet manden med de mange ansigter. Der ses nærmere på både historiske og nutidige Jesus-billeder.

Undervejs i forløbet indsamler eleverne idéer til afslutningsvis at kunne lave et kreativt produkt - en Bento - som tegner en profil af Jesus.

Forløbet lægger op til, at eleverne skal arbejde undersøgende, analytisk og kildekritisk.

 

Fag: Kristendomskundskab.

Klassetrin: 7.- 9. klasse.

Projektperiode: Februar.

Antal lektioner: 5-6 lektioner.

 

Tilmeldte lærere modtager:

Undervisningsoplæg med lærervejledning, baggrundsmateriale og konkrete undervisningsforslag.

Sagsmappe med kilder til eleverne.