Projekter til mellemtrinnet

Hånd & Ånd

- en visuel rejse gennem kirkens historie

Hvad er det fineste? Håndens praktiske eller hjernens teoretiske arbejde? Ingen af dem, hvis man spørger N.F.S Grundtvig. Begge dele er lige fine – og i øvrigt uadskillelige.

I de her år genopdager mange vigtigheden og glæden ved håndens arbejde. Men den glæde kommer selvfølgelig ikke af sig selv. For at blive optaget af et håndværk, skal man lære det at kende og mestre det. I håndværk og design fordyber eleverne sig i et håndværk, når de skal skabe hænder med deres hænder i forskellige materialer - træ, metal eller tekstil - med ønsket om, at de må få en begyndende glæde ved et håndværk.

Forbindelsen mellem hånd og ånd var afgørende for teologen N.F.S. Grundtvig, og i kristendomskundskab introduceres eleverne for hans tanker om krop, hånd og ånd i en lille film. De arbejder også med den bibelske skabelsesberetning og dens betydning for Grundtvig.

I dansk arbejder eleverne med opslagsværket “LeksikÅND over ord med HÅND” af forfatter Mette Hegnhøj og illustrator Klara Espersen, som er udviklet til projektet. Eleverne skal bl.a. have fokus på, hvad et leksikon er og på forfatterens håndværk. Hvilke virkemidler har forfatteren i sin værktøjskasse? Og hvilke værktøjer bruger eleverne, når de selv skal skrive?

Som afslutning udstiller eleverne deres værker og reflekterer over deres egne erfaringer med (H)ÅNDens arbejde.

Fag:
Kristendomskundskab, dansk og håndværk og design.

Klassetrin:
5.-6. klasse.

Projektperiode:
September-oktober 2025.

Antal lektioner:
14-20 lektioner.

Tilmeldte lærere modtager:

  • Lærervejledning med baggrundsmateriale og konkrete undervisningsforslag.
  • LeksikÅND over ord med HÅNDtil makkerpar.
  • Adgang til projektets hjemmeside.
  • Tilbud om materialekit til elevprodukter.
  • Tilbud om lærerkursus.

Højtider og bibelske fortællinger

Jubii! Vi har ferie og kan sove længe. Men hvorfor holder vi egentlig fri?!

I løbet af et skoleår har vi en række ferier, hvor skolen er lukket. Nogle er årstidsbestemte og andre handler om kristne højtider.

Gennem forløbet skal eleverne både arbejde med kirkeårets højtider og de bibelske fortællinger, som højtiderne har udgangspunkt i. Der vil være størst fokus på jul, påske og pinse, men de mindre højtider vil også kort indgå.

Tilmeldte klasser modtager en plakat, som er udviklet til projektet, og den giver et overblik over kirkeårets højtider – men også kalenderårets ferier.

Som afslutning på projektet foreslår vi, at eleverne fremstiller simple tryk på mosgummi med symboler for jul (stjerne), påske (kors) og pinse (due).

Hvis man ønsker et materialekit til elevproduktet, skal dette noteres ved tilmeldingen.

Fag: 
Kristendomskundskab og evt. billedkunst.

Klassetrin: 
4.-6. klasse.

Projektperiode: 
November-december 2025.

Antal lektioner: 
6-8 lektioner.

Tilmeldte lærere modtager:

  • Lærervejledning med baggrundsmateriale og konkrete undervisningsforslag.
  • Projektplakat.
  • Tilbud om materialekit til elevernes produkter.

Et møde med den danske salme 2026 – Lys

Årets salmesangsprojekt sætter fokus på lys

Lys trænger gennem de mindste sprækker, det får os til at misse med øjnene, det varmer os og får alting til at gro og spire. Lys er liv, og dets vigtighed for menneskets eksistens kan aflæses i de mange religiøse fortællinger, kunstværker og salmer, der har lyset som tema.

I årets salmesangsprojekt stifter eleverne bekendtskab med fem salmer. Fire gamle kendinge og en til projektet nyskrevet salme af Dy Plambeck og Marianne Søgaard.

  • Lysets engel går med glans
  • Du, som har tændt millioner af stjerne
  • Se, nu stiger solen af havets skød
  • Den signede dag med fryd vi ser
  • Ny salme!

Alle salmerne er tilgængelige på projektets hjemmeside – både i indsunget og instrumentale udgaver.

I løbet af januar kan klassen besøge den lokale kirke, hvor de skal synge salmerne med orgelledsagelse, få en præsentation af orglet som instrument og tale med præsten om salmernes tema.

Fag: 
Kristendomskundskab og musik.

Klassetrin: 
3.-5. klasse.

Projektperiode: 
Januar 2026.

Antal lektioner: 
6-10 lektioner.

Tilmeldte lærere modtager:

  • Lærervejledning med baggrundsmateriale og konkrete undervisningsforslag samt tekster og noder.
  • Hjemmeside med indspilninger af projektets salmer og orgelmusik.
  • Årets salmeplakat.
  • Tilbud om lokalt kirkebesøg.
  • Tilbud om lærerkursus.

Altertavler

På jagt efter lokale kunstskatte

De lokale altertavler er kunstskatte af arkitektur, malerkunst og billedskærerkunst.

Altertavlerne tager ofte udgangspunkt i en bibeltekst og herigennem et eksistentielt emne. Mennesker i alle kulturer og alle samfundslag har altid udtrykt sig i billeder om eksistentielle emner som fx liv – død, håb – fortvivlelse, det gode – det onde eller glæde – sorg. Derfor er det vigtigt at lære at ”aflæse” og samtale om eksistentielle billeder.

Gennem forløbet skal eleverne arbejde med altertavler i nærområdet og deres indhold og udtryk samt den helt lokale kirkes altertavle.

Som afslutning på forløbet skal eleverne selv fremstille en altertavle. De skal tage udgangspunkt i påskefortællingen, og selve altertavlen fremstilles som et mix media. Helena Notkin, folkeskolelærer og leder af Skovbo Billedskole har udviklet ideen til altertavlerne.

Der vil også være mulighed for at deltage i en 2 timers workshop, hvor eleverne laver altertavler.

Fag:
Kristendomskundskab og billedkunst.

Klassetrin: 
4.-6. klasse.

Projektperiode: 
Februar-marts 2026.

Antal lektioner: 
6-8 lektioner.

Tilmeldte lærere modtager:

  • Lærervejledning med baggrundsmateriale og konkrete undervisningsforslag.
  • Adgang til projektets hjemmeside.
  • Tilbud om kirkebesøg.
  • Tilbud om materialekit.
  • Tilbud om elevworkshop.

Elevworkshop: Lav en altertavle

I forbindelse med projektet Altertavler kan klassen deltage i en 2 timers workshop og fremstille små altertavleprodukter i Mixedmedia med Helena Notkin, Skovbo billedskole.

Workshoppen afvikles på hhv. Skovbo billedskole (Borup skole) og Galleri Emmaus i Haslev.

Tid og sted:

  • 9. marts kl. 9-11 eller kl. 11-13
  • 10. marts kl. 9-11 eller kl. 11-13

Skovbo billedskole på Borup skole Hovedgaden 39, 4140 Borup.

  • 18. marts kl. 9-11 eller kl. 11-13
  • 19. marts kl. 9-11 eller kl. 11-13
  • 25. marts kl. 9-11 eller kl. 11-13
  • 26. marts kl. 9-11 eller kl. 11-13

Galleri Emmaus Højskolevej 9, Haslev.

Labyrinter – veje og vildveje

Labyrintens rum før og nu

Skilleveje, blindgyder og den røde tråd. Hvad gør det ved kroppen, tempoet og åndedrættet, når der kun er én vej frem? – og hvad gør det ved hovedet, fantasien og orienteringsevnen, når der hele tiden skal vælges retning?

Labyrinter har fascineret og spillet en rolle i menneskers liv og tro siden oldtiden. Formålet med dette projekt er at gøre eleverne fortrolige med labyrinter fra forskellige tider, steder, kulturer og religioner ved at lade dem møde labyrintens rum i myter og fortællinger fra oldtiden, den græske mytologi og i kristendommen både før og nu.

Igennem konkret labyrintvandring, samtale og refleksion får eleverne en kropslig erfaring og forståelse af labyrinten som et billede på menneskelivets veje og vildveje – og dermed nysgerrighed på de udfordringer livet byder på.

Et antal klasser får tilbud om at kombinere projektet med et besøg i oplevelsescenteret Bibliarium, hvor eleverne kan gå på opdagelse i menneskelivets veje og vildveje i lyset af de bibelske fortællinger.

Fag: 
Kristendomskundskab.

Klassetrin: 
4.-6. klasse.

Projektperiode: 
Maj-juni 2026.

Antal lektioner: 
8-10 lektioner.

Tilmeldte lærere modtager:

  • Lærervejledning med baggrundsmateriale og konkrete undervisningsforslag.
  • Klassesæt af elevhæfter.
  • Adgang til hjemmeside med kort over labyrinter over hele Sjælland.
  • Labyrint-kit til brug på skolen.
  • Tilbud om besøg i Bibliarium – en anderledes labyrint – i uge 24.

Elevoplevelse: Besøg i Bibliarium

BIBLIARIUM – det nyåbnede oplevelsescenter om bibelske fortællinger i København er opbygget som en stor labyrint.

Klasser, som deltager i projektet Labyrinter – veje og vildveje får tilbud om at kombiner projektet med et besøg i Bibliarium, hvor eleverne kan gå på opdagelse i menneskelivets veje og vildveje i lyset af de bibelske fortællinger.

Tidspunkt: Uge 24 (8.-12. juni 2026) – alle dage kl. 9.30-11.30.

Sted: Bibliarium, Gothersgade 148, 1123 Kbh. K.

Det er et tilbud til et begrænset antal klasser, så tilmelding efter først til mølle.